Poslání Domova seniorů Mšeno
Poskytování pobytových, ambulantních a terénních sociálních služeb, a to zejména starým občanům, kteří dosáhli věku rozhodného pro přiznání starobního důchodu a kteří pro trvalé změny zdravotního stavu potřebují poskytování sociální služby, jež nemůže být zajištěna jiným způsobem, a dále péče zejména o staré občany, kteří ji potřebují z jiných vážných důvodů.
Cíle Domova seniorů Mšeno
Základní cíl:
Cílem při poskytování služby je vytvoření moderního systému sociálních služeb, umožnit a vést každého klienta k tomu, aby nebyl pouze pasivním objektem péče, ale jejím aktivním subjektem.
Způsob dosažení:
Poskytování služeb, které podporují samostatnost a soběstačnost uživatelů sociálních služeb, respektují a posilují naplňování základních lidských a občanských práv a oprávněných zájmů, jsou poskytovány podle individuálních potřeb, minimalizují rizika související se způsobem života, posilují vlastní způsob řešení životní změny, orientaci v sociálním prostředí a běžný způsob života v přijatelné alternativě domova.
Dlouhodobé cíle:
Cíle podporují spolupráci jednotlivých úseků zařízení, zaměstnanců, klientů, rodinných příslušníků klientů, zřizovatele zařízení, dalších organizací a veřejnosti za účelem rozvoje sociálních služeb.
- Vytvořit a udržet kvalifikovanou a kompetentní organizaci koordinací ucelené podpory a péče o seniory.
- Zajistit kvalitu poskytovaných sociálních služeb s důrazem na počet a odborné vzdělávání zaměstnanců.
- Zajistit podmínky pro odpovídající, příjemné a důstojné prostředí a efektivní provoz zařízení s ohledem na potřeby uživatelů.
Dílčí cíle:
- Standardy sociálních služeb (zavádění a naplňování v praxi).
- Kontakt a jednání klienta se službou (zkvalitňování postupů v souladu s pravidly).
- Integrace a koordinace služeb (rozvoj pravidel a postupů).
- Udržení kontinuity (zajištění postupů při změně a rozšíření služeb).
- Dokumentace (systém nezbytných informací a pravidel pro sdílení).
- Individuální cíle a plány (vytváření, naplňování a monitorování).
- Vzdělávání klientů/rodin (informace o službách a podpoře aktivního života klientů).
- Práva klientů (ochrana práv klientů a řešení etických otázek).
- Snižování rizika sociálního vyloučení.
- Důstojné prostředí život a soukromí pro uživatele služby.
- Vzdělávání personálu (aktualizace pracovních pozic a vzdělávání).
- Rozvoj vztahů s veřejností (spolupráce, osvěta).
- Garance kvality (identifikace oblastí a zlepšování kvality služeb).
- Procesní management (organizování, rozhodování, plánování, motivace, informační zajištění, kontrola).
- Krizový management (zajištění pravidel a organizačních procesů).
Základní principy poskytovaných sociálních služeb
- Garance dodržování základních lidských a občanských práv a svobod u všech uživatelů služeb.
- Uplatňování stejných práv a povinností všech klientů vůči sobě navzájem. Partnerství klienta ve vztahu ke službám s respektem k jeho důstojnosti, osobnosti a akceptaci jeho volby.
- Individuální přístup ke každému klientovi na základě jedinečnosti jeho potřeb a zájmů.
- Poskytování služeb v rozsahu a intenzitě oprávněných sociálních a zdravotních potřeb klienta.
- Celostní přístup (bio-psycho-sociální-spirituální) při poskytování sociálních služeb a péči o klienta.
- Aktivní podíl klienta, využití vlastní soběstačnosti a zodpovědnosti při naplňování svých oprávněných zájmů a potřeb, na účelném a plnohodnotném využívání služeb v závislosti na jeho zdravotním a psychickém stavu.
Zásady poskytovaných sociálních služeb
- Respektování osobní svobody – klienti nejsou personálem domova nuceni k žádné činnosti, která by byla v rozporu z jejich osobním rozhodnutím.
- Ochrana práv obyvatel domova – chráníme práva našich uživatel v souladu se zákony, směrnicemi a vnitřními pravidly domova.
- Odbornost – o klienty pečuje kvalifikovaný personál, který si doplňuje a prohlubuje své poznatky a rozšiřuje své dovednosti v rámci dalšího vzdělávání za účelem zkvalitňování poskytované péče.
- Nestrannost – klienty posuzujeme nestranně a rovnoprávně.
- Diskrétnost – je důležitým prvkem při jednání a péči o klienty.
- Nezávislost – snažíme se o zachování a udržení nezávislosti klientů, pokud to umožňují sociální a zdravotní poměry.
- Využívání sítě služeb mimo DSM – poskytujeme informace o službách.
- Autonomie klientů – klienti mají možnost se spolupodílet na rozhodování a organizování života v domově ( výbor obyvatel, stravovací komise).
- Seberealizace obyvatel – klienti se dle svých zájmů a schopností s ohledem na možnosti zařízení, mohou zabývat různými formami aktivizačních činností.
- Respektování potřeb obyvatel – personál domova respektuje základní lidská práva uživatelů služeb, ochranu osobní svobody, soukromí, osobní údaje a další jejich potřeby.
- Standardizace – utváříme a plníme standardy kvality sociálních služeb.
Uplatňování svobodné vůle klientů v souladu s jejich právy
Klienti mají možnost uplatňovat vlastní vůli v takovém rozsahu, aby jejich rozhodnutí byla v souladu s platnou legislativou, s Domácím řádem DSM a ostatními vnitřními předpisy, které se jich přímo týkají.
Klienti mají možnost především:
- Zvolit si služby, které podporují zlepšení kvality života, uzavřít smlouvu o poskytnutí služby, odmítnout službu.
- Účastnit se denně všech stránek poskytovaných služeb a činit osobní rozhodnutí.
- Svobodně si volit lékaře, pojišťovnu, dodavatele léků, zdravotního pracovníka a další pracovníky, k nimž mají důvěru, s přihlédnutím k možnostem a provozu zařízení.
- Mít člověka, který jim poskytuje zastání, podporu a který je zapojen do jejich služby.
- Aktivně se zapojit do svých Individuálních plánů podpory a péče.
- Žít s přiměřeným rizikem (např. odmítnout lékařskou péči, dietní režim).
- Pokračovat ve svém životním stylu a běžném způsobu života v rámci svých schopností.
- Udržovat kulturní praktiky a duchovní přesvědčení.
- Rozhodovat o náplni svého volného času.
- Účastnit se sociálních, společenských a spirituálních aktivit uvnitř i vně domova.
- Využívat sociálně terapeutické, aktivizační a kulturní programy domova.
- Půjčovat si časopisy a knihy domova.
- Uplatnit svá přání při volbě a sdílení pokoje v souladu s domácím řádem.
- Udržovat své přirozené vztahy s rodinou, blízkými, přáteli a přijímat návštěvy.
- Vyzdobit si pokoj vlastními drobnými předměty, obrázky.
- Volit si oblečení.
- Připravit si jednoduchá jídla.
- Využívat veřejné služby a informace o službách v okolí.
- Samostatně hospodařit s vlastními penězi.
Druhy poskytovaných sociálních služeb
Organizace poskytuje sociální služby podle zákona č.108/2006 Sb. o sociálních službách, v platném znění:
- Domov pro seniory (§ 49)
- Pečovatelská služba (§ 40)
- Denní stacionář (§ 46)
- Sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením (§ 66);
Okruh osob
Organizace zajišťuje sociální služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby.
Cílová skupina:
- senioři
Služby v zařízení nejsou poskytovány:
(důvody k nepřijetí uchazeče do zařízení)
- Zařízení neposkytuje službu, o kterou uchazeč žádá.
- Zařízení nemá dostatečnou kapacitu.
- Zdravotní stav uchazeče vylučuje poskytnutí sociální služby.
Metody sociální práce s klientem
Při poskytování sociální služby jsou uplatňovány přístupy a metody sociální práce – případová práce, práce s jednotlivcem, práce se skupinou, krizová intervence, supervize.