Pracovníci našeho zařízení jsou povinni při své každodenní činnosti respektovat základní práva klientů, jejich nároky vyplývající z platných, obecně závazných norem a pravidel občanského soužití. Jde zejména o následující oblasti: ochrana osobní svobody, soukromí, ochrana před veškerými formami zneužívání a diskriminace.
Klient má právo si vybrat způsob svého života, používá autonomie dle svých fyzických i duševních možností, a to i za cenu určitého rizika. Je však nutné, aby byl o tomto riziku informován a přizpůsobil mu prostředí, ve kterém žije.
Klient má právo na ochranu svého soukromí a personál je povinen toto plně respektovat. Při úklidu skříní, nočního stolku provádí zaměstnanec tyto činnosti výhradně za přítomnosti klienta, tak aby viděl na zaměstnance, který úklid provádí. Při hygienických nebo intimních úkonech dáváme pozor na zachování zásad intimity. Personál rovněž respektuje právo na stud klienta. Zbytečně neobnažuje klienta při ošetřovatelských a hygienických úkonech. Personál hájí právo klienta, aby byl ušetřen nežádoucího zájmu ze strany veřejnosti. Ochrana listovního tajemství je samozřejmostí.
Klient sám určuje co je jeho soukromí a co pro něho znamená porušování soukromí.
Veškerá dokumentace obsahující osobní údaje je zabezpečena proti neoprávněnému nahlížení a zneužití třetí osobou.
Při péči je upřednostňován zájem klienta. Klient má právo na ochranu před jakoukoli formou zneužívání či zanedbávání.
Zneužívání majetkové: nátlak na změny v závěti či jiných dokumentech, nedobrovolné převody majetku, omezování vlastnických nebo uživatelských práv, neoprávněné přisvojování si důchodu.
Zanedbávání: záměrné odpírání péče, neposkytnutí přiměřených lékařských zákroků, záměrné či nedbalostní opomíjení potřeb seniora, nedostatečná či nevhodná strava, nedostatky v osobní hygieně, nezabezpečení sluchadel, brýlí či zubních náhrad.
Tyto informace najde na nástěnkách, které jsou umístěny na chodbách domova. Informace podá personál domova v rámci svých pravomocí.
Zaměstnanci domova respektují názor a přání klienta a nerozhodují za něho. Podporu péče organizují a zajišťují podle individuálního plánu, na kterém se klient spolupodílí, tím předcházejí manipulaci s klientem. Nesmí docházet k žádné formě diskriminace, např. k věkové, národnostní, víry a vyznání, rasy a přesvědčení, zdraví a nemoci a veškeré činnosti se musí přizpůsobit potřebám a možnostem klienta, nikoli naopak.
Klient má právo na informace, které se týkají jeho osoby, zdravotního stavu a to podáním takovou formou, aby dobře porozuměl obsahu sděleného.
Zaměstnanci si jsou vědomi, že ochrana práv klientů není jednorázovým úkonem, ale že se jedná o kontinuální proces, který trvá po celou dobu pobytu klienta v zařízení. Senioři a klienti sociálních služeb patří ke zranitelným skupinám obyvatelstva a je naší povinností chránit jejich zájmy.